Monday 4 March 2013

JAHATNYA DIA, JAHAT GILERRR!

Bagaimana kita melabel "kejahatan"?

Bagaimana kita melabel seseorang itu "orang yang jahat"?

Biasanya orang yang buat kesalahan jenayah kita panggil orang jahat.  Sesuai lah tu gelaran orang jahat tu kan.  Dah kalau merompak, meragut, bunuh orang, perkosa orang dan lain-lain yang sewaktu dengannya, tak jahat namanya tu?

Sama juga dengan orang yang menipu.  Tipu sana, tipu sini.  Buat cerita tak betul, fiksyennya hebat mengalahkan novelis.  Fitnahkan orang, melaga-lagakan orang.  Tak jahat ke tu?

Tapi macam mana kalau benda yang dibuat tu bunyinya macam tak sejahat kes-kes jenayah, atau kes-kes menipu?  Juga kalau perbuatannya itu di dalam lingkungan keluarganya atau orang terdekat sahaja, boleh tak kita labelkan sebagai jahat?

Contoh:  suami yang mendera isteri dengan penderaan fizikal, senang-senang kita boleh labelkan sebagai jahat.  Tapi macam mana pula suami yang mendera dari segi emosi?  Tak ambil berat keperluan anak dan isteri, not there when needed, or take the wife and children for granted, boleh tak kita kata dia jahat?

Satu lagi contoh:  Pekerja yang terang-terang tidak amanah, songlap duit company, boleh kot kita labelkan sebagai jahat.  Tapi macam mana yang nak macam pekerja mithali, harapan syarikat.  Tapi dalam kecekapannya membuat kerja perkara-perkara yang melanggar etika yang dibuatnya, kerana menurut perintah bos.  Boleh tak kita kata dia jahat?

Macam mana pulak orang yang buat sesuatu yang kita tidak suka.  Benda yang dibuat tu tak besar mana kesalahannya, tapi memang tak berkenan di mata dan hati kita, boleh tak kita gelarkan orang tu jahat?

Kata Dinie "ibu, dia tu jahat gilerrr.  Dia kata Dinie tak ada ibu"  sambil nangis-nangis.

Definition jahat kanak-kanak dengan definition jahat orang dewasa pun tak sama, kan?

No comments:

Post a Comment