Monday 8 April 2013

KEBERSIHAN MASJID

Saya sedih dengan tahap kebersihan masjid di Malaysia.

Masjid itu rumah Allah, tempat beribadat bagi orang Islam.
Islam mementingkan kebersihan.
Tetapi kebanyakan masjid di Malaysia, apabila diintai tahap kebersihannya, membuatkan saya tertanya-tanya, apakah kita benar-benar memahami apa yang dituntut oleh Islam.

Perkara yang paling asas ialah menjaga kebersihan.  Jaga kebersihan diri, kemudian jaga kebersihan persekitaran.  Jaga kebersihan tempat beribadat, agar ibadat dapat dijalankan dengan tenang.  Malangnya banyak masjid yang pernah saya lawati, terutamanya yang kecil, tidak dijaga dengan baik.

Bahagian yang paling kotor sudah tentulah tandas.  Aduhai, sedih melihatkan tandas masjid tidak diselenggarakan dengan baik. 

Teringat masjid di Singapura, masya Allah, sangat bersih.

Juga masjid di Puncak, Bogor, Indonesia.  Walaupun masjid itu masjid lama, kebersihannya terjaga.  Siap disediakan tempat menyimpan kasut yang ada petugas.

Masjid di Malaysia????

Hmm, berdasarkan pengalaman saya, saya membuat kesimpulan menjaga kebersihan masjid adalah juga satu ibadah.

No comments:

Post a Comment