Thursday 27 December 2012

MARI KITA KE BENDANG

Last weekend, i.e. 21 - 23 December 2012, kami sekeluarga telah bercuti di sebuah homestay di Sungai Besar, Selangor.

Ala, dah pernah pergi ke tempat tu sebelum ni.  Tapi disebabkan dah jatuh cinta dengan tempat tu, we all decide to go there again.  This time more people were there because my parents, sister and her family and brother and his family pun datang juga.  But my sis and bro did not stay overnight.  Main tipu diaorang ni.  Lepas berbbq, diaorang balik.  Mentang-mentanglah Sg Besar and Sg Buloh tak jauh sangat, they decided to go home. 

This time we had berbeque on 22 December.  Fuyooo, best menu kitaorng.  Ada chicken wing yang Kak Yang marinate sendiri.  Senang je, kepak ayam tu perap dengan serbuk cili, madu, garam dan sprinkle dengan a pinch of dried basil and thyme.

Then ada juga lamb chop yang diperap oleh Cik Kimi.  Udang besar, ya ampun besar banget yang dibeli oleh Acu Ina di KK, ikan mabong dan ikan tahu juga sotong yang dibeli oleh Kak Yang di pasar Sg Besar.  Semua ini telah dibarbecuekan dengan jayanya oleh tiga orang abang macho, dengan bantuan anakanda-anakanda yang ada.


 
 
 
 Battle of three bald chefs, ha ha ha
 
 
 
 
Puan rumah dengan Acu Ina, tukang import udang besar dari KK
 
Oh my, the prawn is bigger than my face!
Ada juga makanan tambahan lain seperti macaroni and cheese yang disediakan oleh Chef Kak Yang, a very delicious first-attempt mashed potato by Chef Sarina, garlic bread tak garing (cos tak guna oven) but yummy, sauces such as black pepper, air asam Opah Nap, kicap bercili dan beraneka jajan.

Alhamdulillah, semuanya gembira dengan makanan yang sangat delicious, marvellous, sumptuous and last but not least high in colestrol (mau taknya, tengoklah saiz udang tu).

Bila dah kenyang, lenalah tidur.  Di tambah pula dengan cuaca malam yang dingin, maka beradulah kami diulit mimpi indah.  Esoknya, semua kena bangun pagi supaya tak terlepas solat subuh.  And then, when we opened the window, we saw this:

Kabus pagi di tengah sawah
This is my first time, seeing kabus di kawasan sawah.  Ingatkan kat bukit bukau aje berkabus.  We didn't see this during our first trip here in November. 


These four future jelitawans konon-kononnya sejuklah sangat.  Berselubung dalam selimut.  Muka semua selepet, tak mandi.  Nasib baik you alls ni cute.
 
Left to right:  Dinie, Diha, Aleesya dan Memen

Si kenit Aleesya tu rupa-rupanya sorok Mamee dalam selimut.  Nak cikit boleh?


 
By noon we checked out.  Acu Ina dan Kimi proceeded to another KK - Kuala Kangsar.  The rest of us went home straight.  Kami singgah di Cendol Bakar yang famous tu.  Terletak berdekatan dengan Ijok.  Ramai orang singgah makan cendol di situ. 

It was a fun gathering of anak-cucu Atuk Ajis and Opah Jah.  Alhamdulillah, bercuti begini dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan.  Maklumlah semua orang busy, bukan senang nak berkumpul ramai-ramai begini. Although it was just a vacation in the country, we had great time together. 

Ahli jemaah anak-cucu Atuk Ajis dan Opah Jah dah bercadang untuk percutian berikutnya ke pulau. Cadang-cadangnya nak ke Pangkor.  In sya Allah, kalau jadi dalam bulan 3 nanti. 





 



 

 

 

 

 


No comments:

Post a Comment