Thursday 13 December 2012

MAJLIS PERKAHWINAN

Bulan Disember sinonim dengan musim orang kahwin.  Maklumlah cuti sekolahnya panjang, cikgu-cikgu dapat berehat sikit masa cuti sekolah (I say sikit because I know how busy a life of a teacher is, tiap-tiap hari bawa balik kerja, sian tau).  Maka ramailah orang yang nak mengawinkan anak memilih bulan Disember untuk majlis kahwin.  Bukan orang yang kahwin dan orang yang mengawinkan anak saja yang sibuk, orang yang nak pergi majlis kahwin pun sibuk juga.  Mana taknya, every weekend ada undangan, like myself.

From 1 December onwards, I have many wedding invitations, except the weekend before Christmas.  Tak tau pulak kenapa tak ada jemputan minggu tu yek.  On the 8th and 15th, siap ada dua invitation on the same day.  Mungkin ada yang saya tak dapat penuhi undangan.  Kepada yang mengundang, faham-fahamlah ya kalau tak nampak muka kita kat majlis awak.

I love to attend wedding ceremony.  To me a wedding ceremony is a happy occassion.  Boleh dikatakan semua orang nampak gembira, ceria, bahagia di majlis perkahwinan.  Kalau ada muka tak ceria, may be ahli geng penanggah yang dah letih berhidang dan mengemas meja.  Or pekerja syarikat katering yang dah letih, bekerja dari pagi.  Or tetamu yang anak kecilnya buat ragam, mengamuk tak dapat gula-gula or nak pergi toilet or dah tak sabar nak balik.

I like majlis perkahwinan yang sederhana.  Tidak berlebih-lebih dan tuan rumah yang menjemput meraikan tetamu yang datang.  Pernah pergi ke majlis perkahwinan, tuan rumahnya sekadar bersalam masa kita sampai and masa kita balik.  Tak sempat nak bercakap langsung, punyalah sibuk tuan rumah tu.  Yalah, kita faham orang tengah sibuk.  Kita tak kecil hati pun.

I want to share my friend's daughter wedding.  Rafidah ni my classmate during Mandarin lesson masa di UITM.  Kawan baik yang sentiasa mengingati saya.  Tak sangka dah bermenantu dah kau Fid.  Terima kasih Fid for remembering me and inviting me.  I am so terharu.

Me and mak pengantin. 

Her daughter, Oleen's wedding was held on 1 December 2012 at Crowne Plaza Mutiara Hotel. 

Saya sangat suka majlis itu because it was simple.  Simple yet tastefully done.  Kad undangan kata start pukul 8 malam.  Saya dah cuak, ni mesti start lambat.  Ditambah pula dengan kesesakan lalu lintas extra ordinary pada siang sabtu itu.  Tapi Alhamdulillah, tepat 8.30 malam majlis pun bermula.  Kalau ikut standard Malaysia, delay setengah jam tu OK lah.

Pengantin masuk diiringi lagu Bunga Cinta Lestari, I don't remember the title.  Then disandingkan.  Dijemput pula parents pengantin perempuan and then parents pengantin lelaki bergambar.  Lepas tu dijemput pengantin turun pelamin untuk menjamu selera.  Tetamu pun dipersilakan makan.  Tak adalah ucapan dari bapa pengantin, ke emak, ke nenek ke entah sapa-sapa lagi yang dipanggil berucap.  Tak adalah slideshow tayang gambar pengantin dari zaman pakai pampers sampai ke zaman berdating.  Oh I just love this simplicity!



The food was superb!  Of course lah kan, standard Crowne Plaza Mutiara gitu.  Away from the normal nasi minyak, ayam masak merah, rendang tok, acar buah and other normal stuff at wedding.  Well, don't get me wrong.  I am not against these food.  They are usually delicious.  But it was also nice to eat something different at majlis perkahwinan.  I can't remember exactly the whole menu, but I do remember the fish fillet with butter sauce, lamb, rojak buah, creme brulee.  Oh, so delicious.

The decor was beautiful.  Saya paling suka tiang yang lampunya bertukar-tukar warna tu.  Cantik.





The buah tangan pun lain dari yang lain.  Not the normal bunga telur but it was a small jar filled with honey.  Sweetnya.


Bila majlisnya simple, tetamu rasa selesa.  Tak rasa terbeban dengan acara yang panjang meleret-leret.  Ada juga masalah lain yang pernah saya alami di majlis perkahwinan, antaranya makanan tidak mencukupi, tempat duduk tidak mencukupi sehingga terpaksa berdiri lama sebelum dapat duduk dan makan, pinggan dan cawan tidak mencukupi, pengacara majlis yang bercakap entah apa-apa and does not sound professional and the worst one - the whole family sakit perut lepas makan di kenduri itu.

Kepada yang bakal menganjurkan majlis perkahwinan ahli keluarga anda, semoga majlis anda berjalan dengan lancar.  Amalkanlah kesederhanaan.  Agama kita pun tidak menggalakkan berlebih-lebih dan bermewah-mewah dalam melakukan sesuatu.  Keberkatan sesuatu majlis di mata Allah lebih penting daripada kemeriahannya pada pandangan manusia.

To my friend Fid,
  • sorry this posting was done so much later.  I was very busy darling.
  • congratulations on your daughter's marriage.  Semoga rumah tangganya bahagia hingga ke akhir hayat dan "fi mardhotillah".
  • semoga cepat dapat cucu.  Auuww, jadi nenek vogue gitu.
  • thank you again for inviting me
  • jangan lupa jemput I untuk majlis-majlis yang akan datang, and please maintain the kesederhanaan



No comments:

Post a Comment